Umag – Nedavno mi je u ruke došla jedna zanimljiva brošura iz 2019. godine, Dokumenti iz hladnog rata 1946. -1954. Oduvijek me zanimaju zanimljivosti iz podneblja u kojem boravim pa me tako u imenovanom radu autora Davida Orlovića posebno zainteresirala jedna tema, Istarska željeznica. Inače ovaj rad već spomenutog urednika obuhvaća događaje nakon Drugog svjetskog rata i zapravo predstavlja „prikaz jednog specifičnog povijesnog, ali i ključnog prijelomnog razdoblja u povijesti Istre i Pule. Ovaj zbornik dokumenata nastalih u pisarnicama američke tajne službe nipošto nema želju dati završnu riječ o prvim godinama jugoslavenske vlasti. Cilj je objavljivanja ove građe dati još jedan doprinos u proučavanju poslijeratnog, jugoslavenskog perioda povijesti Istre, nakon razbijanja višedesetljetne šutnje koje nizom novih istraživanja daje svoje prve rezultate tek u posljednjih dvadesetak godina“, tako kaže autor u svome predgovoru. U svom osvrtu ja sam izdvojio izvještaje CIA-e koji se odnose na namjeru i tijek radova spajanja Istre s ostatkom zemlje željeznicom.Ovdje redom donosim po datumima sažetke tih izvješća kako je navedeno u ovom dokumentu:
CIA-RDP82-00457R001300960007-2; Projected New Communications
in Istria, 16-III-1948 U planu je novi sustav komunikacija u Istri koji treba
poluotok bolje povezati s Hrvatskom, odnosno Rijekom, i pospješiti rad raških
ugljenokopa i pulske luke. Prvi plan uključuje izgradnju pruge od Matulja do
Lupoglava probijanjem nekoliko tunela kroz Učku, a drugi postavljanje pruge od
Matulja, uz liburnijsku obalu, do Raše. Uz to, planira se i nova cesta koja bi
Pulu i Rijeku povezala preko Pazina.
CIA-RDP82-00457R002100080004-0; The Railway System, 29-XI-1948.Podaci o gradnji pruge od Dutovlja, preko Lupoglava, do Raše: samo jedan kolosijek, dug 54 km, 7 tunela. Planirana trasa: Dutovlje-Divača-Pula-Vranja-Šušnjevica-Nova Vas-Cepić-Pićan- Štalije-Raša. Razmatra se izgradnja sekcije Pazin-Pićan-Raša-Pula-Raša.
CIA-RDP82-00457R002400160001-1; Yugoslav Railroads and Canals, 23-II-1949.Rad na dijelu pruge između Lupoglava i Vranje ide veoma sporo zbog nedostatka radnika. Sveukupno, na pruzi trenutno radi 750 Istrana i 300 radnika iz drugih dijelova države.
CIA-RDP82-00457R002500060004-8; Building of Lupoglav-Stalije Railway, 11-III-1949. Počevši od kolovoza 1948., novače se dobrovoljni radnici za izgradnju pruge između Lupoglava i Štalija. Sekcija između Lupoglava i Vranje je već bila u izgradnji u prosincu 1948., ali se osjetio manjak radnika.
CIA-RDP82-00457R003000490009-0; Railway and Highway Systems, 8-VIII-1949.Pruga Lupoglav-Štalije biti će dugačka 54 km, a trenutno se grade moderne stanice i radione za lokomotive.
CIA-RDP82-00457R003200100004-8; Railroad Communications; Istrian Network, 8-IX- 1949.Planira se prometno povezivanje Istre s Dalmacijom, a razmatra se i izgradnja pruge između Vranje i Matulja koje će zahtijevati prokopavanje tunela ispod Učke dugačkoga 6,750 m od Vranje do Poljana. Predlaže se i izgradnja 37 km duge pruge od Kožljaka do Plomina.
CIA-RDP82-00457R003200630010-3; Projected Railway in Istria, 20-IX-1949.Tijekom zime 1948-49, inženjeri su obišli planiranu željezničku rutu koja bi trebala ići od Matulja, preko Opatije i Veprinca, kroz 7 km dugi tunel do Labina. Zaključili su da bi bilo rentabilnije napraviti prugu bez tunela uz obalu, do Mošćenica i dalje. Izvještaju je priložena karta planiranih ruta.
CIA-RDP82-00457R003700300004-8; Yugoslav Railway Developments, X-1949.Pojačani su radovi na sekciji Podpićan - Štalije nove pruge. Radovi bi trebali završiti krajem 1949. godine.
CIA-RDP83-00415R009900070019-5; Yugoslav Railway Trunk Line, 6-XII-1951.Podaci o stanju radova na još nedovršenoj pruzi Lupoglav – Štalije.
Ovim zadnjim izvješćem završavam ovaj osvrt i nadam se da vas je malo zainteresirao svijet špijunaže o kojemu možete puno toga saznati ako i vi pronađete ovaj rad na mreži svih mreža iz kojeg ćete uvidjeti što se sve i tko može naći u fokusu interesa zainteresirane strane i koji su to naočigled nevažni podaci važni drugoj strani. Isto tako vidjet ćete do kuda može ići interes za događanja na nekom području i zapitati se tko je to sve bio svjesno ili nesvjesno spreman predati podatke drugima. U radu ćete pronaći u nekoliko dijelova gdje se spominje i naš grad, Umag. (n.š.)
Nema komentara:
Objavi komentar
Zahvaljujem na vašem komentaru