Katamaran Kapetana Luke |
SPLIT - Iako na Jadranu
funkcionira više od 50 brodskih linija, svega 5 trajektnih linija spada u
tržišno isplative, točnije jedine bi se mogle održavati i bez subvencije države
i ostvarivati dobit. Četiri održava Jadrolinija, linije prema Cresu, odnosno od
Valbiske do Meraga i Brestove do Porozine. U profitabilne spada još linija Prizna
– Žigljen prema otoku Pagu i Split – Supetar. Petu liniju ima Rapska plovidba
na relaciji Stinica – Mišnjak. Njihova komercijalna isplativost ipak ne znači
kako će za njima vladati interes na natječajima, jer će i dobit biti ograničena
visinom koncesijske naknade, dok će na ostalim, manje profitabilnim linijama
biti osigurana državna potpora kako bi se osigurala dobra povezanost
udaljenijih ili slabije naseljenih hrvatskih otoka. Realno bi od navedenih pet najatraktivnija
mogla biti linija Split – Supetar. Konkurencija je teoretski jaka,
talijanski SNAV već plovi na međunarodnoj liniji Split – Ancona i dotiče Stari
Grad na Hvaru, ali uglavnom plovi na Mediteranu i ima brodove velikog
kapaciteta pogodne za duge linije. Moby Lines ima 15-tak brodova u floti
uposlenih na Mediteranu i povezuju Elbu, Sardiniju, Siciliju, Korziku. Tirrenia
Group, ima većinu brodova velikog kapaciteta. Hellenic Seaways ima oko 30
brodova u floti, uglavnom velikog kapaciteta i ova je kompanija najsličnija
Jadroliniji i mogla bi stoga biti najopasniji konkurent. U Grčkoj naime postoje
manje kompanije, koje već imaju brodove kakvi odgovaraju potrebama povezivanja
hrvatskih otoka, ali isto tako treba naglasiti da je riječ o već uposlenim
brodovima u Grčkoj, pa se zbog toga ne može govoriti o slobodnim kapacitetima.
No, otvorena je mogućnost udruživanja s nekim od hrvatskih brodara ili
osnivanja novih kompanija u Hrvatskoj kako bi se ciljano konkuriralo na nekom
od natječaja. Natječaji za sve linije morali bi biti raspisani do početka
turističke sezone. Ovo ljeto će tako biti i posljednje bez promjena, a od
idućeg u funkciji mora biti slobodno tržište kabotaže. Naše kompanije ovo nisu
dočekale nespremne i već se dugo pripremaju kako bi ostale na svojim
pozicijama. Ovoga trenutka mnogi naši brodari nabavljaju polovne ali i nove
brodove za svoje linije.
Nema komentara:
Objavi komentar
Zahvaljujem na vašem komentaru