UMAG – Ugledni sociolog, prof.dr.sc.
Mirko Štifanić, osvrnuo se ovih dana na temu obnašanja vlasti u Istri i
općenito. Portal ivijesti.hr donosi cijeli tekst ovog važnog promišljanja, a mi
ga prenosimo vama. Vlasti Umaga i Bala učinile su ono što ih za građane čini
najsnažnijima odnosno najprihvatljivima. Oni se nisu SPUSTILI, nego su se
PODIGNULI na razinu zadovoljavanja potreba svih kategorija svojih stanovnika. NAJSNAŽNIJA
stranka, odnosno vlast u nekom gradu, Istri, ili bilo gdje drugdje, nije ona
čija vrhuška ima monopol na obnašanje vlasti i koristi ga za ostvarivanje
egoističkih i klijentelističkih interesa. Također, nije ona kojoj je ideologija
smokvin list za ispiranje mozga građana prije i poslije izbora. Nadalje, nije
to ni stranka kojoj je cilj svih ciljeva zadržavanje vlasti i moći te monopola
nad sudbinama građana koji su, u biti, njezini taoci koji, osim davanja
glasova, nemaju nikakva demokratska prava ni načina na koji bi mogli
sudjelovati u donošenju važnih odluka. Drugim riječima, stranka koja se
predstavlja kao najsnažnija u stvarnosti je NAJSLABIJA. Dugoročno gledano ona
je, nekad potencijalno, drugi put stvarno, najneprihvatljivija i najopasnija za
građane, ali i za demokraciju općenito. U stvarnosti, najsnažnija stranka, ili
vlast, je ona koja ljude poštuje kao sugrađane ravne sebi i ne dijeli ih na one
koji su im dali glas i na one druge, nego radi za dobrobit svih. To, međutim,
ne može biti ona stranka odnosno vlast koju čine pretenciozni političari koji
su duhovno, moralno, društveno i ljudski isprazni te oni koje karakterizira
demagogija stranačko-ideološke agresivne i svakodnevne komunikacije na što
građani na nikakav način ne mogu izraziti svoje mišljenje, a još manje
utjecati.
Ili, ne mogu biti oni koji se
predstavljaju kao lijevo-liberalni a vlast obnašaju poput desničarske klike,
koju čine najugledniji pojedinci političke stranke i koji su međusobno povezani
zbog svojih interesa prije svega, kako upozorava Karl Popper. Na temelju
znanstvene analize političke kulture, tj. načina obnašanja vlasti i
komunikacijskog obrasca svakodnevne politike koja stalno pronalazi
„neprijatelje“ i upozorava na opasnost koja prijeti od njih prijeti i protiv
kojih se navodno bori, odnosno koji su odgovorni za spori razvoj i napredak,
može se zaključiti da se takav model vlasti održava stalnim produbljivanjem
podjela, pa i sijanja sjemena zla. Točnije rečeno, na djelu je lokalni
populizam i egoizam „elita“ što se temelji na antiintelektualizmu i
kroatofobiji. Politička vrhuška, u biti, demagoški podilazi građanima,
primjerice, ističući da su vrijedni, radišni i zaslužni za sve „naše uspjehe“. U
stvarnosti, građane ne poštuju, jer ih ne pitaju za mišljenje, nego im
svakodnevno ispiru mozak s ciljem da osim nametnute percepcije „naše stranke“
ljudi „ništa ne vide, ništa ne čuju i nikome ne vjeruju“. Najvažnije, međutim,
je da nikome drugome ne daju svoj glas.
Stvarnost je nerijetko sasvim
suprotna – s devet podignutih ruku u jednom gradu, s pet, sedam ili nekoliko
više u drugom, građanima koji su im dali glas, oduzimaju prostor za život,
plaže, parkirališta, obalu. Može se naslutiti da takva, u biti najslabija
vlast, svjesno ili nesvjesno, klizi u „ur-fašizam“, kako je upozorio Umberto
Eco, u nedavno tiskanoj knjizi s naslovom – Vječni fašizam. U njoj nas, na str.
28, upozorava na dvije stvari: a) da se „ur“, odnosno vječni fašizam, može
vratiti u najnevinijim oblicima, te b) da je naša dužnost da ga razotkrijemo i
ukažemo prstom na svaku od njegovih novih formi – svakoga dana u svakom dijelu
svijeta. prof.dr.sc. Mirko Štifanić
Nema komentara:
Objavi komentar
Zahvaljujem na vašem komentaru