UMAG –
Dok iz topline svojih stanova ovih dana slušamo o snijegom zatrpanim Alpama
malo tko zna kako je prije 90 godina, točnije prvih dana siječnja 1929. godine,
genovska ciklona stigla nad Jadran i ugrozila na stotine tisuća života. Tada se
je iznad Skandinavije razvio snažan blok visokog tlaka zraka pa se ciklona zadržavala
nad Jadranom, a anticiklona se sa Skandinavije širila i na Rusiju što je
otvorilo dotok vrlo hladnog zraka nad naše područje. I tako je u unutrašnjosti
Hrvatske počeo padati gusti snijeg koji je padao danima.
Otok Krk izgledao je kao Sibir u najgorim danima, stanovnici su palili pokućstvo kako bi se ugrijali. Na susjedne otoke moglo se pješke, preko mora. Snijega je bilo u Splitu, Kornatima i Šibeniku, pa čak i na Braču, Hvaru i Visu. Tih se dana nebo zacrvenjelo jer se vjerojatno pojavila i polarna svjetlost.
Prvi jači snijeg
Splićane je iznenadio 17. siječnja 1929. godine, a snježna mećava bila je
toliko intenzivna da na ulici nije bilo ljudi. Probleme u prometu je tada, kao
i danas, stvarala snažna bura. Tako su kasnili parobrodi ili nisu uopće
pristizali, a željeznička pruga bila je zatrpana velikim nanosima snijega. Vlak
iz Sinja za Split zaustavljen je u Klisu jer je procijenjeno da udari od 90
km/h nisu sigurni za prometovanje Ferate. Temperature iz toga doba također su
bile povijesno niske, Split je zabilježio -6°C, Klis gotovo -16°C, Dubrovnik -11°C,
Gospić je izmjerena dosad najniža temperatura u Hrvatskoj od -36°C, dok su
snježni nanosi u Lici bili visoki i četiri metra. Orkanska bura kraj Bakra
bacila je šest vagona teretnog vlaka s pruge. Brodovi na ušću Zrmanje ostali su
zaleđeni u 50 cm debelom ledu. Kao i u Europi, i u Hrvatskoj je puno ljudi
umrlo zbog hladnoće. Gradovi su bili zatrpani snijegom, a cijela zemlja bila je
potpuno paralizirana. Škole nisu radile, ljudi su izlazili samo po hranu i drva
za grijanje, a u nekim dijelovima zemlje snijega je napadalo i do osam metara,
koliko je izmjereno duž cijele pruge između željezničkih stanica Vrhovine i
Zrmanja. U Zagrebu su tada od hladnoće popucali tramvajski i telefonski vodovi,
Sava se zaledila po cijeloj širini, a samo u jednoj noći pao je metar snijega.
Diljem grada na otvorenom su postavljene peći s užarenim koksom kako bi se
prolaznici i beskućnici mogli malo zagrijati. Magazin Svijet, kultni
ilustrirani tjednik, koji je izlazio od 1926. do 1936. godine, tada je objavio
fotografije snimljene po Zagrebu. Na njima se mogu vidjeti Zagrepčani kako
izlaze po drva za ogrjev, kočije koje su zapele u snijegu i konj koji se
poskliznuo na ledu, sablasno prazna Zvonimirova i Trg bana Jelačića koji je,
bez obzira na zimu, još uvijek bio živ. Tih dana novine su vrvjele člancima o
ljudskim sudbinama pa je zabilježena i priča o zagrebačkom studentu zbog kojeg
su ribari sjekirama probili snijeg na Savi koja je tada prvi put nakon 1880.
godine bila zaleđena cijelom svojom duljinom. Student je navodno u rijeci ostao
15 minuta i na opće oduševljenje 1500 prisutnih odšetao dalje u grad. No uskoro
je došlo do nestašice goriva i obustave rada brojnih škola. Glad je stegla
čitavu zemlju pa su otvorene brojne javne kuhinje, a vatra se ložila po
trgovima da bi se ljudi imali gdje ugrijati. Prekinut je željeznički promet
između Dalmacije i ostatka zemlje. Točnije, prema navodima portala Morski.hr,
Dalmacija je ušla u dvomjesečnu prometnu blokadu pa je nestašica osnovnih
živežnih namirnica doslovno značila tanku granicu između života i smrti. I u
Splitu se prorijedila opskrba. “U prvom redu osjetilo se pomanjkanje krumpira,
sirotinjske jeftine zimske hrane”, pišu novine, a velike količine krumpira koje
su se pokušale dostaviti na putu su se pokvarile. Do splitskog pazara stiglo je
samo 26 tona, za razliku od godine ranije kada je u isto vrijeme pristiglo 400
tona krumpira. Jednako se dogodilo i s ostalim živežnim namirnicama, posebno
suhim mesom. Zima je reducirala i poštanske usluge pa je obustavljena dostava
paketa, a nevrijeme je učinilo nužnim da se pokušaju dostavljati samo lijekovi
i hrana. Dok Obrovac mjeri -18°C, novine pišu kako se u zadarskom zaleđu među
kuće spuštaju zvijeri i kako narod vodi očajnu bitku za preživljavanje. “Čopori
gladnih vukova bježe iz BiH u Dalmaciju gdje napadaju stoku i uz samu obalu”,
vrišti s naslovnih stranica. Vjerojatno najjača bura stoljeća puhala je
sredinom veljače u Velebitskom kanalu. Vjetar je otkinuo konopce parobroda
“Ante Starčević” u Senju čija je posada 24 sata pokušala odolijevati buri, no
nažalost nisu uspjeli. Rijetke fotografije te polarne zime sačuvane su i danas
su izložene u senjskom muzeju. Ironijom sudbine, polarna studen spasila je
živote nekolicine osuđenika na smrt. Naime, njihov krvnik nije uspio stići
vlakom iz Sarajeva u Zagreb pa ih se, kako pišu tadašnje novine, “odgađanje
neugodno dojmilo”. Krajem veljače 1929. godine snijeg je počeo kopnjeti u
cijeloj zemlji i, kada su se ljudi ponadali da naposljetku stiže proljeće, 28.
veljače stigao je novi prodor polarnog zraka u kombinaciji s vlagom zbog
blizine duboke ciklone nad južnom Italijom. Ekstremnoj zimi nije se vidio kraj
i ljudi su se u očaju pitali događa li se početak novog ledenog doba. Početkom
1929. godine ekstremne hladnoće zabilježene su tada i diljem Balkana i cijele
Europe. Sarajevo je mjerilo -27°C, Varšava -35°C, a Helsinki -55°C. Istodobno
inače topla Sicilija zabilježila je -26°C, a grčki Solun nevjerojatnih -33°C.
Nezapamćena zima zamrznula je i Crno more koje se, kako piše tadašnje “Novo
doba”, nije zamrznulo još od 400. godine prije Krista! Led se prostirao
stotinama milja od obale. Padao je snijeg duž čitave francuske rivijere
Sredozemlja, Pariz je imao -21°C, a London i stupanj manje pa je zamrznuta bila
i rijeka Temza. Zanimljivo je napomenuti da je Island u većem dijeli zime imao
iznadprosječno toplo vrijeme, a proljetni radovi počeli su već u veljači, kao i
u dijelu Skandinavije. Ovako neobično oštra i dugotrajna zima na našem području
može se objasniti pomicanjem polarne fronte znatno dublje na jug Europe nego
što je to uobičajeno, što je omogućilo prodiranje ekstremno hladnog zraka sve
do Afrike, navodi Crometeo.hr. Zimske ciklone sa snijegom i hladnoćom nizale su
se tijelom cijelog ožujka, a oštra zima, nezamisliva za naše krajeve, zadržala
se sve do sredine ožujka, kada je konačno počela popuštati. Prvi vlak iz
unutrašnjosti prema Dalmaciji krenuo je tek 20. ožujka što je označilo konačan
kraj najveće zime dvadesetog stoljeća. Posljedice su bile teško sagledive.
Dovoljno je citirati novinski komentar sušačkog Novog lista: “Nakon prohujalog
užasa: Minuli dani nezapamćene studeni, kakva nije u Hrvatskom primorju, a ni u
ostalim našim krajevima već čitavo stoljeće vladala, ostati će nam svima dugo u
pameti kao nešto strašno, nešto na što ćemo se dugo s jezom sjećati…”
Izuzetno oštra u
Europi, kažu,
bila je zima prve godine Drugog svjetskog rata, 1941./1942., a jaka zima na
našim prostorima dogodila se još 1955./1956. godine, no teško je i zamisliti da
će se slična zima kao ona 1929. skoro ponoviti. Pa ipak… ako se jednom
dogodila, uvijek postoji mogućnost da se ponovi nešto slično”, upozoravaju na
Crometeo.hr. No, kako takvog scenarija u kratkoročnim, kao ni u dugoročnim
prognozama za 2019. nema, valjalo bi u medijima i na društvenim mrežama zbog
ponegdje jedva vidljivog snijega i “sitnog” minusa na termometru, posebno ako
se ima na umu i iznimna opskrbljenost hranom, vodom i grijanjem današnjeg
čovjeka, uzeti u obzir sjećanje na borbu za goli život tijekom “zime stoljeća”.
Otok Krk izgledao je kao Sibir u najgorim danima, stanovnici su palili pokućstvo kako bi se ugrijali. Na susjedne otoke moglo se pješke, preko mora. Snijega je bilo u Splitu, Kornatima i Šibeniku, pa čak i na Braču, Hvaru i Visu. Tih se dana nebo zacrvenjelo jer se vjerojatno pojavila i polarna svjetlost.
11. 2.1929. temperatura u Umagu bila je -18 celzijusa
OdgovoriIzbriši